Każdemu z nas marzy się nowy, lśniący i pięknie wyglądający samochód. Po pierwsze musimy taki samochód najpierw kupić, ale jeśli już go posiadamy, powinniśmy wiedzieć jak dbać o to, aby był zawsze lśniący. Często na samochodach, szczególnie jeśli padają na nie promienie słoneczne, możemy zauważyć wiele malutkich rys.
Powodem takiego stanu lakieru nie zawsze jest złe użytkowanie. Na drogach, po których jeździmy zalega wiele brudu i piasku. Gdy jedziemy za kimś, cały ten ostry brud wzbijany jest w górę i uderza w nasz samochód. Powoduje to malutkie mikrorysy, a w gorszych przypadkach również odpryski lakieru. Jeśli myjemy samochód na myjni automatycznej, takiej z dużymi wirującymi szczotkami, niestety, mimo że producenci takich myjni zapewniają nas o wspaniałej ochronie naszego lakieru, miękkim włosiu na szczotkach i tym, że nie powoduje ono rys, niewiele ma się to do rzeczywistości. Materiał, z którego wykonane są takie szczotki, może być jak najbardziej miękki, ale niestety samochody, które wjeżdżają na taką myjnię, są często mocno ubrudzone. Brud ten osiada na takich szczotkach. Duża prędkość obrotowa połączona z brudnymi szczotkami powoduje również powstawanie mikrorys i hologramów na naszym lakierze, szczególnie w nowszych pojazdach, gdzie powłoka lakiernicza jest bardzo cienka i delikatna. Zatem czy warto zabezpieczać nowe pojazdy powłoką ceramiczną? Odpowiedź nasuwa się sama, ale przyjrzyjmy się temu bliżej.
Powłoka ceramiczna
Powłoka ceramiczna to rodzaj twardej, odpornej powłoki utworzonej w nanotechnologii. Jest związkiem chemicznym w postaci płynu, który po nałożeniu na lakier samochodu zastyga i tworzy równomierną, twardą i odporną na zarysowania powłokę. Powłoka, prócz ochrony przed zarysowaniami, zabezpiecza również lakier przed promieniowaniem UV i blaknięciem jego koloru. Sprawia, że lakier staje się “śliski” w dotyku, a to wpływa na wolniejsze powstawanie zabrudzeń na naszym samochodzie. Chroni również przed zarysowaniami mechanicznymi, ale tutaj bądźmy zdroworozsądkowi – ostre gwoździe oczywiście wygrają ten pojedynek i zostawią na naszym lakierze ślady bitwy.
Sposób nanoszenia powłoki
Możemy taką powłokę nanieść samemu, ale nie jest to proces łatwy i szybki, dlatego aby się tym nie stresować, lepiej oddać samochód profesjonalistom na wykonanie takiej usługi. Najczęściej takie usługi oferują studia detailingowe. Przede wszystkim, pojazd musi być umieszczony w bardzo czystym i ciepłym pomieszczeniu. Następnie ważne jest, aby samochód bardzo dokładnie umyć, nie zostawiając na nim żadnych drobinek brudu. Po umyciu i osuszeniu pojazdu należy odtłuścić lakier po to, aby powłoka ceramiczna odpowiednio się z nim zintegrowała. Po takim przygotowaniu lakieru, następuje aplikacja powłoki. Aplikuje się ją bardzo dokładnie na poszczególne elementy pojazdu. Po wyschnięciu takiej powłoki, należy ją wypolerować. Choć nie wygląda to na nic skomplikowanego, cały proces trwa od kilku do kilkunastu godzin i wymaga bardzo dużej dokładności.
Jak długo utrzymuje się powłoka i jak o nią dbać?
Istnieją na rynku różne powłoki ceramiczne. Te podstawowe utrzymują się dwa lata, ale są i takie, które potrafią chronić nasz samochód nawet przez siedem lat. Oczywiście, po nałożeniu takiej powłoki, aby uzyskać ochronę przez tak długi okres, musimy również o nią dbać. Powłoka ta ma właściwości hydrofobowe, więc brud zdecydowanie mniej się przykleja do lakieru pokrytego taką warstwą. Mimo wszystko należy pamiętać o myciu samochodu. Pozwoli to “odtykać” pory takiej powłoki i oczyszczać ją, dzięki czemu będzie nam dłużej służyć i wciąż świetnie wyglądać. Pamiętajmy jednak, że jeśli będziemy mimo wszystko myć samochody na myjniach automatycznych i szczotkowych, powłoka zostanie uszkodzona dużo szybciej, a jej trwałość nie będzie taka, jaką deklarował producent czy detailer. Najlepszą opcją jest mycie ręczne takiego samochodu przez profesjonalne osoby, ale myjnia bezdotykowa również sobie poradzi z tym bez większych przeszkód. Firma, która nałoży nam taką powłokę na lakier, uświadomi nas również o prawidłowym dbaniu o nią, a także poinformuje o potrzebie konserwacji powłoki ceramicznej w odpowiednim czasie.
Nałożenie takiej powłoki nie jest tanie, ponieważ zależnie od wybranej opcji, ceny wahają się od 1000 do nawet 3000 złotych. Zważając na fakt, że nowe samochody mają bardzo niską jakość stosowanych na nich lakierów, ważne jest jednak, aby taki samochód odpowiednio zabezpieczyć przed uszkodzeniami jak najszybciej. Jeśli tego nie zrobimy, niestety często po roku lub dwóch widać już rysy na lakierze, a ich usunięcie wymaga często paro-etapowej korekty lakieru. Jeśli nie chcemy wydawać pieniędzy na powłokę ceramiczną, pamiętajmy o tym, aby unikać szczotkowych myjni, regularnie myć nasz samochód w bezpieczny dla lakieru sposób i chociaż raz na pół roku zabezpieczyć powierzchnię naszego lakieru twardym woskiem.